Zima se blíží, chmury nás netíží, víme jak je rozehnat. Co takhle čaj se stévií? To je název s projektu dílny a zahrada.
Řekli jsme si, že už se měsíc poctivě učíme a snažíme, tak proč bychom si školu trochu neosladili. Trochu praktických znalostí důležitých pro život není nikdy na škodu. Cílem aktivity je ukázat dětem možnosti slazení nápojů jinými sladidly, než je rafinovaný bílý cukr.
Děti ve skupinách sepsaly znalosti o šesti sladidlech, které jsme použili. byla to agáve, glukóza, stévie, med, cukr třtinový, cukr řepný. Také jsme si řekli něco o léčivých bylinách a o zdravých účincích bylinkových čajů. Oliver donesl čerstvé listy jitrocele a maliníku, přidali jsme usušenou lípu, mateřídoušku, meduňku a trochu máty. Připravili jsme 7 hrnců výborného bylinkového čaje. Mezitím děti měly za úkol nakreslit podle atlasu rostlin 4 léčivé byliny.
Jeden hrnek čaje byl neslazený, ten jsme ochutnávali jako první. Na ostatních šesti hrncích byla pouze čísla. Každé dítě dostalo brčko a ochutnávali jsme a ochutnávali. Čaje byly všechny výborné, ale měli jsme za úkol zvolit jeden nejchutnější. Na ochutnávku jsme pozvali i čtvrťáky, udělali jsme jim krátkou přednášku o sladidlech se stejným úkolem - zvolit jeden nejchutnější čaj. A jak to dopadlo? Celkově za obě třídy zvítězila stévie se 13ti hlasy, třtinový cukr získal 7 hlasů, agáve 3 hlasy, glukóza, med a neslazený čaj po jednom hlasu. Po ochutnávce brčkem jsme si zbylé čaje vychutnali z hrnku.
Aktivitia se dětem moc líbila a byly jako vždy dost hlučné a veselé. Ale proč se v čajovně nepobavit? Šikovné děti rády pohohou umýt a uklidit nádobí. Děti, které neměly tu možnost, si zahrály na tichou poštu. Celý projekt je velmi hezky připraven v písemné formě a je pro děti zajímavý, navádí k zdravému životnímu stylu. Děti měly spoustu znalostí z domova, některá sladidla znaly, někde sladí i bezinkovým sirupem doma vyrobeným.
Marie Dvořáková, učitelka 3. třídy