Středa 16. října byla pro děti z přípravné a první třídy jiný den než všechny ostatní. První změnou bylo, že jsme strávili celé dopoledne společně. A aby nás ještě nebylo málo, přišlo nám na pomoc osm ochotných maminek. Nejviditelnějším rozdílem od běžných dní ale bylo, že ten den nepřišly do školy děti, ale samí kostlivci, čarodějnice a dýně. Slavili jsme totiž společně Dýňový den.
Nejdříve jsme si povídali o zvycích a tradicích u nás a ve světě, o Dušičkách a Halloweenu. Potom jsme se společně naučili jednu podzimní dýňovou říkanku. Tady je:
Už je podzim, vítr fouká,
ze zahrady dýně kouká.
Strašidlo z ní vydlabeme,
bát se ho však nebudeme.
Pak už se děti rozdělily do skupinek a každá skupinka se svou maminkou plnily úkoly, např. vytvářely podzimní plakát, zhudebňovaly naši dýňovou říkanku nebo třeba kreslily a vybarvovaly dýně. V druhé části dopoledne nás čekalo to, na co se děti nejvíce těšily...dlabání dýní. S vykrajováním samozřejmě pomohly maminky, ale do vydlabání se s chutí pustily děti. A tak každá skupinka vytvořila jednu velkou strašidelnou dýni, kterými jsme pak vyzdobili školu, a domů si děti odnášely svou vlastní dýničku. Některé děti si stihly vyrobit dýňový zápich do květináče a vybarvit dýňové omalovánky.
Všem se nám společné dopoledne líbilo. A abychom viděli naše vydlabané dýně strašidelně rozsvícené ve tmě, zapůjčili jsme je na krhanický večerní lampionový průvod.
Projektový Dýňový den se stane součástí připravované metodiky předmětu Člověk a svět práce.
Podívejte se na to, jak vznikala nová školní dílna a jak se v ní pracuje:
V průběhu srpna a září vyrostl na školní zahradě skleník:
Na Základní škole Krhanice se žáci budou učit v nové dílně, na školním pozemku vyroste skleník. Projekt spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu
Asi každý z nás, kdo chodil do školy před nějakým tím pátkem, si na to pamatuje. Jednou týdně jsme na dvě hodiny zašli do školní dílny a tam jsme vyráběli, vrtali, pilovali, řezali... Ano, řeč je o předmětu, který se tenkrát nazýval Pracovní vyučování, nebo tak nějak podobně, a v kterém se řada žáků alespoň jednou v životě setkala s nějakou podobou manuální a tvořivé práce. V současnosti je situace taková, že na mnoha školách se dílny ani jiný podobný předmět neučí a řada žáků tím přichází o podnětnou a pozitivní možnost potkat se s takovým druhem lidské činnosti. Tak to bylo (a v době, kdy píšu tento článek, to stále ještě je) i na Základní škole Krhanice – především proto, že ve škole aktuálně není vhodný prostor, ve kterém by se dal vyučovat tematický okruh Práce s technickými materiály.
Kdo zná Krhanice, ví, že je to obec ležící na Sázavě nedaleko Týnce nad Sázavou. Kolem obce se rozprostírá klidná venkovská krajina, do které naprosto organicky patří manuální práce a činnost. Když jsme uvažovali, jakým způsobem v Krhanicích zlepšit nabídku školy ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, bylo nám téměř od začátku jasné, že vhodným doplněním a rozšířením by bylo zařazení okruhu Práce s technickými materiály do Školního vzdělávacího programu. K tomu bylo potřeba zajistit dvě věci: vhodné prostory, tedy školní dílnu, a metodiku ušitou na míru naší škole a místním podmínkám. Pak jsme úvahy rozšířili i na školní zahradu. Výsledkem byl nápad postavit skleník pro výuku tematického okruhu Pěstitelské práce, chovatelství, doplněný záměrem vytvořit metodiku i pro tento okruh. A pak už byl jenom krůček k poslední myšlence, to když jsme si řekli, že skleník můžeme využít i pro environmentální výchovu.
Tři hlavní oblasti, o kterých byla řeč (Práce s technickými materiály; Pěstitelské práce, chovatelství; environmentální výchova), se staly základem projektu „Inovace vzdělávací oblasti Člověk a svět práce na Základní škole Krhanice". Žádost o přidělení grantu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost jsme podávali loni v červenci, letos v březnu jsme se dozvěděli, že byla schválena. Doba trvání projektu je od dubna 2013 do prosince 2014, takže v současné době jsme stále na jeho začátku. Na škole vznikl realizační tým, který pracuje na tvorbě metodik. V době letních prázdnin budou rekonstruovány prostory školní dílny a na školní zahradě postavíme skleník pro pěstitelské práce. Součástí projektu je také zásobník nápadů: videonávody a fotografické tutoriály k výrobě jednoduchých předmětů. Projekt nezapomíná ani na výběr povolání a volbu dalšího vzdělávání. Z toho důvodu hodláme navázat užší spolupráci s technicky zaměřenou SŠ v okolí a budeme podporovat návštěvy místních živnostníků a řemeslníků.
Z uvedeného výčtu aktivit je zřejmé, že nás čeká hodně práce. Moc se na ni těšíme.
Petr Stříbný
ředitel Základní školy Krhanice